Viļakas novada domes mājas lapa

Mākslas terapija Viļakas pirmsskolā 18.04.2016.

Kamēr piecas grupu skolotājas baudīja kursus “Integrētas sporta rotaļnodarbības inovatīvie risinājumi pirmsskolā” Balvos, skolotāja palīdze Līga Kaļāne savas pedagoģiskās prakses ietvaros vadīja mākslas terapijas nodarbību visām trijām vecuma grupām Viļakas Pirmsskolas izglītības iestādē.

Bērni krāsoja katrs savu mandalu, klausoties mūziku un dejojot izvingrošanās nolūkos. Integrētā nodarbība ilga 45 minūtes. Arī skolotājām bija sagatavotas ļoti dažādas un interesantas mandalas.

Kas tad ir mandala un kāpēc mums nepieciešama mākslas terapija?

Katrs no mums laiku pa laikam jūtas pārstrādājies, ar sliktu garastāvokli, nelaimīgs, nervozs vai arī uztraukts, agresīvs. Daudzos gadījumos veltīgi meklējam iemeslu un uzdodam sev jautājumu “Kāpēc?”. Šis stāvoklis nav tikai mums, pieaugušajiem, bet jo biežāk tas ir arī bērniem, kuri ir noguruši, nespēj koncentrēties, ir nervozi, nemierīgi un bieži vien cieš no attīstības un uzvedības traucējumiem.

Visām šīm problēmām ir iemesls. Bērna organismā dažādu stresa situāciju un neatrisinātu problēmu dēļ ir iestājies iekšējā līdzsvara trūkums. Šis nelīdzsvarotais stāvoklis vai iekšējās vienotības trūkums var rasties jebkurā bērna attīstības stadijā. Pēc ilgāka laika posma vairs pat nav iespējams atcerēties, kas tieši tā bija par problēmu, kura mūs uztrauca, lika kļūt nervoziem un kuru mēs nebijām spējīgi atrisināt. Var eksistēt milzīgs daudzums šādu problēmu.

Kas uztrauc mūsu bērnus? Visbiežāk tās ir problēmas ģimenē, augošās prasības skolās, vecāku laika trūkums no pārstrādāšanās, pārāk daudz laika, pavadīta pie televizora ekrāna, datora. Bērnu nervu sistēma visu dienu ir noslogota un tai, protams, ir nepieciešama atpūta, atjaunošanās un miera un līdzsvara atjaunošana.

Ķermenī atjaunot mieru, atslābināšanos un līdzsvaru var ļoti dažādos veidos. Viena no efektīvākajām un interesantākajām metodēm gan pieaugušajiem, gan bērniem ir mandalas veidošana. Kā norāda psihologi, daudziem bērniem patīk zīmēt apļveida līnijas, kas atgādina mandalas. Tādēļ nemierīgus bērnus var īpaši mudināt zīmēt mandalas, izmantojot šo zīmēšanas paņēmienu kā instrumentu saprāta, apziņas un intelekta koncentrēšanai.

Kas ir mandala?

Mandalas ir spēcīgs instruments, ko cilvēks var izmantot savā labā dažādiem nolūkiem – sevis izzināšanai, garīgai un fiziskai dziedināšanai, pašattīstībai un izaugsmei, meditācijai u.c.

Mandalu zīmēšana un veidošana cilvēkiem palīdz neskaitāmos veidos:

*tā atvieglo dziedināšanās procesus – gan fiziskus, gan garīgus;

*palielina izpratni par notiekošajiem procesiem dzīvē un cilvēkā pašā;

*palīdz izprast iekšējo pasauli un tās mijiedarbību ar ārējo pasauli;

*palīdz koncentrēties uz sevi jebkurā laikā un vietā, kad vien tas nepieciešams;

*uzlabo un aktivizē labo smadzeņu puslodi, kas atbild par jūtām un sajūtām, vizuālo un telpisko uztveri, seksualitāti, garīgumu, intuīciju un radošumu;

*palīdz pieņemt lēmumus un risināt sarežģītas situācijas;

*samazina stresu un nemieru, normalizē sirdsdarbību un asinsspiedienu.

 

Lai zīmētu mandalas, nav nepieciešama iepriekšēja pieredze vai māksliniecisks talants, vienīgais – spēja ļauties radīšanas procesam.

Visas figūras mandalā - apļi, taisnstūri, līnijas, ir savstarpēji saistīti un simbolizē pilnīgu harmoniju. Dzīves harmonija, zināšanas par dzīves jēgu uztur mūsu garīgo veselību, un mūsu garīgā veselība ir pamats mūsu fiziskajai veselībai.

Lai bērni varētu attīstīties fiziski veseli, dzīves jēga ir svarīga arī viņiem. Bērnu uztveres spējas attīstās, un verbālā komunikācija vien nav pietiekoša, lai varētu saprast pasauli. Bērnam pilnīgai attīstībai ir nepieciešama arī uzskatāmība, kura tiek attīstīta arī ar mandalu palīdzību. Tas nav tikai attēls aplī, tam ir noteiktas likumsakarības. Kaut arī raksti apļa iekšpusē ir izkliedēti, tomēr tie atbilst vienam likumam - tas ir izvietojums ap centru. Šī iemesla dēļ tas labi saprotams arī maziem bērniem.

Mandalu iekrāsošana mūs vedina tuvoties iekšējai kārtībai un tas ir ļoti svarīgi gan bērniem, gan pieaugušajiem, jo harmonija katra cilvēka iekšienē dod spēku un līdzsvaru. Darbs ar mandalām bērniem rada rezultātu ātrāk nekā pieaugušajiem, jo bērni labāk māk spēlēties. Ja bērni ar mandalu zīmēšanu nodarbojas regulāri, tad šis darbs palīdz attīstīties bērna personībai.

Mandalu zīmēšana bērnos attīsta koncentrēšanās spējas, aizdzen uztraukumu, nomierina, palielina bērna enerģiju, palielina aktivitāti, noņem spriedzi, palielina pašcieņu, bērns kļūst psihiski nosvērtāks. Pateicoties tam, bērni vieglāk iztur arī dzīves grūtākos brīžus.

Pēc dažādu mandalu izveides cilvēks, vienalga - pieaugušais vai bērns - jūtas lieliski. Nomierinās maņu orgāni - redze, dzirde, visa dvēsele.

Apspriediet ar bērniem, ko viņi ir uzzīmējuši vai izveidojuši. Lieciet viņiem stāstīt par viņu jūtām, fantāzijām, formām un krāsām mandalās. Katram no elementiem mandalā ir sava nozīme. Ja divdesmit, piecdesmit bērniem iedosiet vienu un to pašu mandalu, pēc zīmēšanas atklāsiet, ka nav divu vienādu mandalu. Tās atšķiras ar citādākām līnijām, uzsvērts ir kāds cits elements, mainās krāsas. Tas viss izsaka bērna iekšējo pasauli.

Pabeigtās mandalas ir pelnījušas cieņu. Neiznīcināsim šos veidojumus, godāsim ieguldīto darbu un informāciju, ko mums katra mandala sniedz. Mūsdienās lietas pārāk ātri zaudē savu vērtību, tāpēc mācīsim mūsu bērnus apieties ar savām lietām taupīgi un uzmanīgi. Piedāvāsim bērniem interesantu un aizraujošu darbu, kas pildīts ar prieku. Dosim viņiem iespēju attaisīt durvis uz viņu iekšējo pasauli un izzināt jaunas iespējas.

Mandalām var būt ļoti plašas veidošanas variācijas:

  • mandalu līniju zīmēšana smilšukastē;
  • gleznošana (figūras, ziedi, zvēri, fantāzijas no pasakām);
  • zīmēšana;
  • figūru un attēlu līmēšana uz papīra;
  • mandalu locīšana un griešana no papīra;
  • līmējot pogas, krellītes, zobu bakstāmos, sērkociņus un dažādus dabīgos materiālus uz tekstila;
  • veidojot mandalas dabā (piemēram, mežā no atrastiem dabīgiem materiāliem);
  • zīmējot zemē vai sniegā;
  • sakārtojot saldumu un augļu šķīvjus svētku galdam;
  • veidojot dzīvās mandalas (bērnu grupa apguļas aplī uz zemes, kājas satiekas vidū);
  • dejojot riņķa dejas (kustības uz vidu un no vidus).

KRĀSU NOZĪME

Pamatkrāsu tradicionālā nozīme

•Sarkana – spēks, veselība, enerģija, jutekliskas tieksmes, līdzjūtība.
•Oranža – iedvesma, augstsirdība, uzbudinājums, patika, pārpilnība, labsirdība.
•Dzeltena – pārliecība, pievilcība, uzticēšanās, greizsirdība, prieks, ērtības.
•Zaļa – finanses, auglīgums, veiksme, enerģija, žēlsirdība, pilnveidošanās.
•Gaišzila – miers, sapratne, pateicība, veselība, uzticība, atklātība.
•Tumšzila – mainīgums, impulsīvums, nomāktība, solidaritāte, pretenzijas.
•Violeta – spriedze, spēks, skumjas, dievbijība, juteklība.

Lai veicas, mākslas terapijas integrējot rotaļnodarbībā!


Par mandalām stāstījumu veidoja un nodarbību vadīja Līga Kaļāne,
Foto un tekstu savietoja un nodarbību atbalstīja vadītāja Lilita Šnepere

19.04.2016
Kalendārs
« Janvāris 2022 »
POTCPSSv
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31 
Šodien
Šodien vārda dienas svin:
Spodris, Kārlis
Īsās ziņas
No 8.novembra līdz 2020.gada 4.janvārim Viļakas novada muzeja izstāžu zālē skatāma izstāde "Austrumu robežu sargājot: Ziemeļlatgale" ...
Skolēnu autobusu saraksti 2019./2020.māc.g. Saraksti ...
Valsts un pašvaldības vienotais klientu apkalpošanas centrs ...
Valsts robežsardzes robežapsardzības nodaļu kontaktinformācija ...
Jaunākie video par mūsu novadu no Latgales reģionālās televīzijas. ...